Add-ons / Plugins

Uniconta add-ons store 
Het via de Cloud aanbieden van schaalbare en betaalbare oplossingen via de open API en rest API van Uniconta in een multi-tenancy omgeving heeft dus veel voordelen. Zoals gezegd was het uitgangspunt bij het ontwikkelen van het Uniconta ERP platform om een sterke basis te ontwikkelen om dan vervolgens specifieke aanvullende oplossingen aan te kunnen bieden via een sterk netwerk van partners en integrators. Dit netwerk aan partners plaatsen al hun specifieke koppelen op de website van Uniconta en omdat het zich in de Cloud bevindt kan iedereen beschikken over de koppeling met een desbetreffende software- applicatie. U kunt zich voorstellen wat een tijd en geld dit bespaart op maatwerk, interfaces en updates daarvan. Uniconta is backwards compatible zodat het ook na nieuwe release blijft funtioneren. 

Plug-ins en add-ons
Wat zijn plug-ins? Een plug-in wordt ook wel een invoegtoepassing (add-in) genoemd en deze wordt binnen Uniconta zelf geopend. Met plug-ins kunnen andere software-applicaties binnen Uniconta gebruikt worden en dat geeft bijkomende functionaliteiten voor specifieke toepassingen. Eigenlijk is het beter om te zeggen dat Uniconta extra functionaliteiten via plug-ins kan aansluiten via de Uniconta API. De Uniconta API is een complete API die kan worden gebruikt om oplossingen en integraties voor Uniconta met andere partijen te ontwikkelen. De termen add-ons en plug-ins worden veelal door elkaar gebruikt en verschillen niet zo veel van elkaar. Maar als we het hebben over add-ons en Uniconta; dan breidt de add-on de functionaliteit van Uniconta-zelf verder uit.

Add-ons store (ook plug-ins)
Wat we zien is dat allerlei Uniconta partners integraties met andere softwareapplicaties maken en deze dan in de Add-ons store van Uniconta plaatsen. Dit zorgt voor een heel krachtig concept waarbij het hybride Uniconta ERP systeem verrijkt kan worden met ontelbare andere business applicaties. 

TRUST IT is a credit management software tool from TKB to manage your entire credit-management process in your company.

TRUST IT provides every aspect related to daily credit-management activities. TRUST IT supports the entire collection process of outstanding customer-invoices. Think about sending payment reminders, follow up actions, registration of conversations with customers and the agreements that have been made, call requests, sending copies of invoices, credit rating of your customers. Also handing over claims to collection-partners is an option. Everything your company needs, to roll out a firm and solid credit-management policy, is facilitated by TRUST IT.

TRUST IT helps your company to reduce credit-risks, it will improve DSO-KPI’s, it contributes improving healthy cashflow- and working-capital positions. The dashboards of TRUST IT make it really efficient to track and analyze the business performance in multiple area’s. The credit-collectors use several dashboard functionalities for managing all their actions, commitments and disputes. The management is able to see all the aging KPI’s, risk percentages to have a quick intelligent company overview what you normally expect from a business intelligence tool. Finance is even able to measure risks and book provisions into their balance sheet and profit & loss based on the business insights given by TRUST IT on customer -and invoice-level.

Summarized: TRUST IT will save a lot of time for your employees, it will help to manage your credit management process from A to Z, and it will improve your cash-flow and working capital positions. Working capital is key nowadays for companies. If you are interested send us an e-mail please: info@keeperpsimple.nl

Samenwerking TKB en Uniconta

TKB is al jaar en dag aanbieder van credit-management software. Haar visie dat ‘de oplossing van vandaag niet per definitie de oplossing van morgen is’ sluit naadloos aan bij Uniconta. TKB volgt ook in toekomstige veranderende markten haar eigen koers waarbij de behoefte van de klant centraal staat uiteraard. Dit betekent dat TKB zichzelf blijft ontwikkelen en daarmee ook haar business applicaties.

De business applicatie die TKB voor haar klanten gebruikt heet TRUST IT en dat werkt in de Cloud. Uniconta is een multi-tenant ERP systeem in de Cloud die heel eenvoudig middels een API de TRUST IT software kan aansluiten aan Uniconta door middel van Add-on. Dus als TRUST IT ontwikkelt en verandert blijft deze gewoon via de Uniconta API werken. Zo houdt Uniconta de kosten voor maatwerk laag en worden er geen kosten gemaakt voor vastlopende interfaces of bugs die zich voordoen. Ook kan Uniconta een oplossing bieden voor TKB klanten die vastlopen in hun huidige ERP systeem.

ERP-systemen hebben een slechte naam. Ze zijn star, duur in de aanschaf en in het onderhoud, moeilijk te onderhouden en nog moeilijker om up-te-graden. ERP-systemen dienen op eigen servers geïnstalleerd te worden. De implementaties van deze systemen zijn ook niet goedkoop; integratie is vaak altijd maatwerk. Aanpassingen van deze systemen zijn mogelijk maar dat brengt in de toekomst weer problemen met zich mee in verband met eventuele upgrades. Het risico is ook dat bedrijfsprocessen aangepast dienen te worden naar hoe het systeem werkt i.p.v. dat het systeem bestaande of nieuwe bedrijfsprocessen kan ondersteunen. Dat klinkt menigeen wel bekend in de oren.

Integratie met andere systemen is nog steeds lastig. De meeste systemen hebben een open API of kunnen op een andere manier communiceren, echter er is nog steeds een integratie partner nodig om de gewenste systemen met elkaar te laten communiceren. Dit zal niet vanzelf gaan.

Het voordeel van Cloud systemen is dat de leverancier deze kan upgraden zonder dat men alle klanten fysiek te bezoeken. Het grote probleem is dat upgrades van ERP systemen vaak botsen met specifiek gemaakte integraties en maatwerk. Sommige softwareleveranciers onderkennen dit probleem en laten het simpelweg niet meer toe om maatwerk toe te staan.

De enige manier om een hypermodern ERP systeem te ontwikkelen is simpelweg door na te denken over de opzet van het platform en hoe dan alle eerdergenoemde problemen kunnen worden opgelost. Uniconta heeft dit voor elkaar gekregen, en Uniconta is met recht hyper modern en revolutionair te noemen.

Hypermodern Uniconta

Multi-tenancy en snelheid

Het via de Cloud aanbieden van schaalbare en betaalbare oplossingen via de open API en rest API in een multi-tenancy omgeving heeft dus heel veel voordelen. Het veranderen van business logica, release-management, controle, beheer, beveiliging, performance, upgrades is met één omgeving natuurlijk veel makkelijker te realiseren. Uniconta is supersnel en heeft zeker voordelen met thuiswerken als verbindingen wat slechter werken.

Uniconta API /Uniconta Plug In

Uniconta heeft een open data-base structuur en kan via een open Application Programming Interface (Uniconta API) in principe met iedere andere applicatie gekoppeld of geïntegreerd worden. Voor ontwikkelaar en programmeurs is het makkelijk werken. Alle documentatie van de Uniconta API is beschikbaar, de taal is .NET en niet een specifieke taal.

De Uniconta Plugin is een alternatieve manier om nieuwe en slimme functies voor Uniconta te ontwikkelen. In plaats van een programma te bouwen, bouw je gewoon een DLL. Deze DLL kan vervolgens door de Uniconta-client worden geladen en rechtstreeks vanuit de Uniconta worden uitgevoerd. Omdat Uniconta ook de Uniconta API gebruikt en de gebruiker is ingelogd, gebruikt de DLL de sessie die de klant al heeft.

Business Insights

We horen tegenwoordig natuurlijk heel veel over Power BI. Uniconta biedt u een Uniconta Dashboard gewoon binnen uw eigen ERP systeem zodat u niet boven op uw ERP systeem weer allerlei extra licenties aan hoeft te schaffen om bijvoorbeeld alleen management-informatie te tonen.

Het Uniconta Dashboard voor Windows Designer is een stand-alone BI-tool waarmee u flexibele, interactieve en op maat gemaakte rapporten, grafieken en lijsten voor managementinformatie kunt maken. Uniconta Dashboard is geoptimaliseerd voor realtime data-analyse, biedt een algemeen overzicht en een effectieve beslissingsbasis.

De daadwerkelijke presentatie van gegevens kan plaatsvinden in de Uniconta Dashboard-viewer of in Uniconta. Zodra een Dashboard is gedefinieerd, kan het worden opgeslagen en vervolgens aan een menu-item worden toegevoegd, zodat het als een vast rapport in Uniconta zichtbaar is.

Report builders, tabellen en velden

Alle tabellen binnen Uniconta zijn open om te gebruiken voor rapportages. Er zitten report builders in Uniconta zodat gebruikers zelf rapportages kunnen maken al naar gelang de wensen. Uniconta is bekend om haar flexibilteit; u kunt zelf velden aanmaken, menu aanpassingen doen. Vervolgens kunt u deze velden toevoegen aan bestaande tabellen en er een eigen naam aan geven en vervolgens gebruiken. Uiteraard kunt u met de report builder ook de zelf aangemaakte velden kiezen om op te nemen in uw rapport.

ERP

ERP imago

ERP-systemen hebben een slechte naam. Ze zijn star, duur in de aanschaf en in het onderhoud, moeilijk te onderhouden en nog moeilijker om up-te-graden. ERP-systemen dienen op eigen servers geïnstalleerd te worden. De implementaties van deze systemen zijn ook niet goedkoop; integratie is vaak altijd maatwerk. Aanpassingen van deze systemen zijn mogelijk maar dat brengt in de toekomst weer problemen met zich mee in verband met eventuele upgrades. Het risico is ook dat bedrijfsprocessen aangepast dienen te worden naar hoe het systeem werkt i.p.v. dat het systeem bestaande of nieuwe bedrijfsprocessen kan ondersteunen. Dat klinkt menigeen wel bekend in de oren.

De laatste jaren zijn er wel stappen voorwaarts gezet

Men hoeft niet meer vooraf de gehele licentie-fee te betalen en daarboven op ook nog eens een onderhoudslicentie. Men betaalt tegenwoordig een maand abonnement wat het recht biedt op het gebruik en toekomstige upgrades van het ERP systeem. Men hoeft een ERP niet meer op eigen servers te installeren. Dit voorkomt niet alleen het aanschaffen van dure hardware, maar voorkomt ook nog eens diensten van derden of salaris van een beheerder om dit allemaal te onderhouden. Laat staan de kosten van upgrades, uitvallen van het systeem en back-ups maken. Dit alles zit tegenwoordig in het maandabonnement inbegrepen.

Maar wat is nog steeds moeilijk?

Integratie met andere systemen is nog steeds lastig. De meeste systemen hebben een open API of kunnen op een andere manier communiceren, echter er is nog steeds een integratie partner nodig om de gewenste systemen met elkaar te laten communiceren. Dit zal niet vanzelf gaan.

Het voordeel van Cloud systemen is dat de leverancier deze kan upgraden zonder dat men alle klanten fysiek te bezoeken. Het grote probleem is dat upgrades van ERP systemen vaak botsen met specifiek gemaakte integraties en maatwerk. Sommige softwareleveranciers onderkennen dit probleem en laten het simpelweg niet meer toe om maatwerk toe te staan.

ERP Revolutie

Gartner introduceert in 2014 de term Postmodern ERP, hyper-modern ERP. Het doel van een hypermoderne ERP-strategie is om de best mogelijke applicaties in elk specifiek gebied te gebruiken, en dat ze adequaat met elkaar worden geïntegreerd.

Wat is het meest ultieme wat bereikbaar is, want een ERP systeem verander je niet zomaar naar een postmodern ERP Systeem? De enige manier om een hypermodern ERP systeem te ontwikkelen is simpelweg door na te denken over de opzet van het platform en hoe dan alle eerdergenoemde problemen kunnen worden opgelost. Erik Damgaard heeft dit met zijn ontwikkelteam voor elkaar gekregen, en Uniconta is met recht revolutionair te noemen.

Copyright(©) Keep ERP Simple / ICT Cyclus 2020 V 1.1